Vi skrev häromveckan att vinylförsäljningen störtat med 33% enligt en rapport från sidan Billboard. Riktigt så illa var det dock inte då man hade ändrat metodiken bakom hur man räknade antalet sålda vinylplattor. Nyheten om vinylskivans potentiella undergång blev dock en stor nyhet och fick en hel del spridning.
Billboard fick kort efter att ha släppt siffrorna en mängd kritik från både hobbyister och större organisationer som Vinyl Alliance. Även Luminate som försett Billboard med data för antalet sålda vinylskivor kritiserade rapporten och kallade den ”felaktig” och ”inte auktoriserad”.
Förvirringen var total och nu verkar Billboard ha skrubbat bort alla siffror om vinyl från sin sida och det är oklart varför. Ägaren av Billboard, Penske Media Corporation, har än så länge inte uttalat sig om händelsen.
I samma veva har dock RIAA, BPI och IFPI rapporterat en ökning i vinylmarknadens omsättning. Luminate själva, vars siffror startade hysterin, menar att vinylmarknaden växt med 6%. Detta då man glömt räkna fristående affärer som säljer vinyl vilket ska ha lett till den första felaktiga siffran.