Antalet människor som lyssnar på fysisk media (vinyl, CD, kassett) är stört bland åldersgruppen 18-24. Detta enligt en ny rapport från Vinyl Alliance, en ideell organisation som bland annat analyserar vinylindustrin.
Undersökningen tillfrågade 2500 personer där över 76% av Gen Z köper minst en vinyl per månad och 80% äger en skivspelare. Därtill räknade 30% sig som seriösa samlare som aktivt köper flera skivor varje månad.
Gen Z är den första generationen som växt upp med primärt digitala format och sociala medier. Just sociala medier kan vara en förklaring då enbart TikTok har över 250 miljoner inlägg relaterat till vinyl. Detta erbjuder en lättillgänglig åtkomstpunkt för yngre lyssnare som kanske enbart läst om eller sett vinyl på film.
I deras rapport framkommer det även att hälften av Gen Z samlar på vinyl för att få andrum från det digitala livet. Hos Millenials och Gen X ligger antalet % på 49 respektive 34. Zoomers är även mer benägna att ersätta sina digitala lyssningsvanor med vinyl (61%) jämfört med Millenials (53%) och Gen X (27%).
Något intressant som också tas upp är att Gen Z dras till nya gemenskaper som kretsar kring vinyl. Här utpekas fysiska affärer som den enskilt största faktorn där åtta av tio handlar i vinylaffärer och nästan 60% föredrar upplevelsen att leta skivor i butiker.
Om du vill gräva ner dig i den stora undersökningen och ta del av alla smådetaljer så kan du göra det här.